قیمت برنج اعلا به همراه ویژگی ها

قیمت برنج اعلا و ویژگی های آن

سرزمینمان ایران به واسطه خاک حاصلخیزی که دارد برای کشت و کار برنج بسیار مناسب می باشد. قیمت برنج اعلا ایرانی در ماه های مختلف متفاوت می باشد. قیمت برنج اعلا به عوامل بسیاری وابسته است. در ادامه این مقاله به این موارد اشاره می کنیم.  برنج های مختلفی در بازار کنونی موجود می باشد. که هر کدام از این برنج ها به دلیل ویژگی هایی که دارند دارای قیمت های متفاوتی می باشند. هر فرد می تواند با توجه به سلیقه و قدرت خرید خود اقدام به خرید برنج نماید. مطلبی که واضح است این است که برنج هایی که از لحاظ کیفیت حرف اول را می زنند از نظر قیمت بالاتر هستند. عواملی که بر قیمت برنج تاثیر گذار هستند به شرح ذیل می باشد:

برنج اعلا

 

یک دست بودن برنج

توجه داشته باشید یک دست بودن برنج موردی است که بر قیمت برنج تاثیر گذار است. برداشت نادرست برنج و یا تازگی برنج مواردی هستند که موجب خرد شدن برنج می شوند. کارخانجات و یا مجموعه های حرفه ای با استفاده از ابزار پیشرفته لاشه های برنج را جدا می کنند. و در نهایت یک برنج خالص و یک دست را به مشتری تحویل می دهند. در نتیجه توصیه ما به شما خرید از مجموعه های حرفه ای و با تجربه می باشد. چرا که افراد سودجو با ترکیب برنج های لاشه و بی کیفیت با برنج های خالص و با کیفیت موجب فریب شما می شوند. در نتیجه قبل از خرید حتما ظاهر برنج را چک کنید تا از یک دست و خالص بودن برنج اطمینان حاصل کنید.

برنج اعلا

میزان عرضه و تقاضا

مورد دیگری که بر قیمت برنج ایرانی تاثیر گذار است مقدار عرضه و تقاضا برای برنج می باشد. به طور مثال در بعضی از ماه های سال میزان عرضه برنج افزایش پیدا می کند. طبعا در همین ماه ها قیمت برنج کاهش پیدا می کند. همچنین در بعضی از ماه ها عرضه برج به شدت کاهش پیدا می کند و در همین زمان است که میزان قیمت برنج افزایش می یابد. توجه داشته باشید میزان عرضه و تقاضا در شهر های تهران نیز متفاوت می باشد به طور مثال اکثر افرادی که در شمال کشور زندگی می کنند وعده غذایی اصلی شان برنج است. در نتیجه قیمت برنج در این مناطق بالا تر از نواحی دیگر می باشد.

تاثیر قیمت برنج اعلا بر کیفیت 

کیفیت برنج ایرانی را می توان به عنوان مهم ترین عامل بالا بودن قیمت یک برنج در نظر گرفت. برنج های ایرانی دارای انواع مختلف روش پخت می باشند. موردی که بر کیفیت برنج تاثیر گذار است زمانی است که کشاورز بابت کاشت برنج صرف می کند. در نتیجه کیفیت هر برنج با برنج دیگر متفاوت است.

منطقه کشت برنج

بعضی از مناطق در کشور عزیزمان ایران برای کاشت برنج بسیار معروف هستند. این معروفیت به واسطه آب و هوای مناسب این منطقه و خاک حاصلخیز آن می باشد. در نتیجه برنج هایی که در این نواحی کاشت و برداشت می شوند دارای قیمت بالاتری هستند.

قیمت برنج اعلا ایرانی

برنج های ایرانی دارای تنوع بسیاری می باشند. در ادامه این مقاله به چند مورد از این موارد اشاره خواهیم کرد.

برنج ها بر اساس پر محصول و یا کم محصول بودنشان دارای قیمت های متفاوتی می باشند. برنج کم محصول به برنجی گفته می شود که در یک مقدار مشخص از زمین حجم کمتری برنج برداشت می شود و برنج پر محصول نیز به برنجی گفته می شود که در یک مقدار مشخص زمین حجم بیشتری برنج برداشت می شود. انواع برنج ایرانی به شرح ذیل می باشد.

برنج هاشمی استخوانی:

این برنج جزو برنج های پر محصول می باشد. در نتیجه این برنج جزو برنج های ارزان قیمت می باشد. این برنج در ظاهر شباهت بسیار زیادی به برنج طارم هاشمی دارد. این برنج بیشتر برای مراکز گردشگری و رستوران ها استفاده می شود. لازم به ذکر است این برنج به صورت نیم دانه نیز به فروش می رسد که دارای قیمت کمتری است. از برنج نیم دانه هاشمی برای پخت شله زرد و یا شیرر برنج می توانید استفاده نمایید.

برنج هاشمی عطر دار:

این برنج به صورت سرد و گرم برداشت می شود. برداشت نوع سرد برنج هاشمی حدود دو هفته زودتر از برنج گرم می باشد. همین دلیل باعث می شود در ظاهر برنج تغییراتی ایجاد شود. برنج هاشمی گرم در ظاهر کوتاه تر و تو پر تر می باشد. لازم به ذکر است این دو نوع برنج از لحاظ قیمت تفاوتی با یک دیگر ندارند. اما می توان بیان کرد نوع سرد برنج حالت روغنی دارد و در ظاهر بلند تر می باشد. لازم به ذکر است نوع سرد این برنج بسیار خوش پخت تر از برنج های دیگر می باشد. به این نوع برنج معمولا برنج هاشمی معطر گفته می شود.

برنج اعلا

برنج هاشمی به صورت دودی:

عده ای از افراد تصور می کنند نحوه کشت و کار برنج دودی متفاوت می باشد. اما اینگونه نیست و این برنج هم مانند برنج های دیگر کشت و کار می شود. تنها با یک تفاوت که در مرحله برداشت این برنج به وسیله دود، برنج عطر و طعم دودی به خود می گیرد. معمولا این برنج در مقایسه با برنج های معمولی تیره تر می باشند.

برنج هاشمی مربوط به ناحیه فریدونکنار:

این برنج از شالیزار های منطقه فریدونکنار کشت و برداشت می شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید کشت دوم این نوع برنج در مقایسه با کشت اول بسیار خوش پخت تر می باشد. در ضمن در نظر داشته باشید این برنج در مقایسه با انواع دیگر برنج هاشمی گران تر می باشد. تفاوت کشت دوم با کشت اول در بذری است که کشاورز اقدام به کاشت آن می کند. بذری که کشاورز در کشت دوم استفاده می کند بسیار مقاوم تر می باشد. در ضمن کشاورز در کشت دوم از بذری با طبع گرم استفاده می کند. به همین دلیل است که برنج کشت دوم از برنج کشت اول دارای کیفیت مطلوب تری می باشد.

در این قسمت از مقاله در خصوص برنج ایرانی اعلا اطلاعاتی را بیان کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر در مورد قیمت برنج اعلا و  توزیع برنج ایرانی می توانید با مجموعه برنج آزمون به آدرس Berenjazmon.com در ارتباط باشید.

 

 

 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما