برنج طارم اصل و ویژگی های آن

برنج طارم اصل جزو بهترین و محبوب ترین برنج ما ایرانیان می باشد. علت این محبوبیت بخاطر طعم دلنشین این برنج می باشد. با قاطعیت می توان بیان کرد این برنج در مقایسه با برنج های دیگر مجلسی تر و شناخته شده تر می باشد.

به این مورد توجه داشته باشید که برنج طارم هر چقدر کهنه تر باشد از پخت بهتری نیز برخوردار است. این برنج اولین بار در شهرستانی در استان زنجان کشت و کار شد. این شهرستان در نزدیکی گیلان و مازندران قرار دارد. اکنون یکی از معروف ترین انواع این برنج مربوط به شهرستان فریدونکنار می باشد.

برنج طارم خانواده بزرگی دارد. در ادامه به معرفی انواع برنج طارم و راه های تشخیص برنج طارم اصل اشاره خواهیم کرد. این برنج کاملا محلی است. آب و هوای مناطق شمال و کیفیت خاک آن باعث شده است تا برنج در این مناطق بسیار با کیفیت و مرغوب کشت شود.

برنج طارم اصل

 

روش های تشخیص برنج طارم اصل

این تشخیص کار آسانی نیست. در ادامه این مقاله به این راه های تشخیص این برنج اشاره خواهیم کرد. البته در نظر داشته باشید راحت ترین روش تشخیص برنج اصل از برنج تقلبی پختن آن می باشد. روش های تشخیص برنج اصل با برنج تقلبی به شرح ذیل می باشد.

عطر مطبوع و زیاد برنج طارم اصل

قطعا می دانید عطر و بوی برنج ایرانی در هیچ برنجی وجود ندارد. عطر در برنج ایرانی به حدی زیاد می باشد که به راحتی می توانید آن را از برنج های تقلبی دیگر شناسایی کنید.

اگر تشخیص این روش برایتان دشوار است می توانید به راحتی چند دانه برنج در یک دست و چند دانه دیگر در دست دیگرتان بگیرید و هر دو را بو کنید تا متوجه عطر برنج شوید.

البته توجه داشته باشید بسیاری از افراد سود جو در برنج های خارجی و یا پاکستانی مقداری برنج عطری ایرانی می ریزند تا در هنگام باز کردن برنج متوجه عطر برنج شوید. اما یک راه دیگر برای شناسایی دقیق تر و بهتر برنج وجود دارد.

می توانید چند دانه برنج در دست بگیرید به آن بدمید و آن ها را درون دهان خود قرار دهید. اگر در این هنگام متوجه عطر و بوی برنج شدید یعنی برنجی که در دهان شما قرار دارد ایرانی است و مرغوب.

برنج طارم اصل

 

پخت مناسب و ری طبیعی بهترین برنج ایرانی

برنج ایرانی اصل در پایان زمان پخت ری مناسبی دارد. برنج وقتی در حالت خشک قرار دارد فاقد رطوبت می باشد. بعد از پخت، به دلیل جذب رطوبت برنج قد می کشد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این مورد است که برنج ایرانی اصل در مقایسه با حالت اول خود قد می کشد. به طور مثال دو برنج ایرانی و خارجی را در زمان پخت و قبل از زمان پخت با یک دیگر مقایسه کنید. چرا که هر برنجی باید با توجه به اندازه اول خود قد بکشد، نه در مقایسه با برنج های دیگر. در نتیجه توجه داشته باشید که برنج ایرانی اصل نسبت به حالت اول خود ری می کند و قد می کشد. این مورد یکی از ویژگی ها اصلی برنج ایرانی طارم می باشد.

ظاهر برنج طارم اصل

یکی از ویژگی های برنج طارم اصل که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید. عدم وجود خط و یا شکستگی درون برنج می باشد. چرا که وجود هر خطی بر روی برنج یعنی برنج پروسه خشک شدن را کامل نکرده است و یا بعد از خشک شدن در معرض باد سرد قرار گرفته است. در نتیجه یکی از راه های تشخیص برنج طارم اصل توجه به ظاهر برنج می باشد.  برنج تقلبی دارای ویژگی هایی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

مقاومت بالا برنج تقلبی در برابر نور خورشید و آفتاب.

چگالی کم در آب برنج تقلبی.

مقاوم بودن در برابر پودر شدن و یا شکستگی.

شفافیت بسیار بالا در برنج

مقاومت بالا در برابر رطوبت.

راه های تشخیص برنج نامرغوب از برنج مرغوب

برنج مرغوب دارای شکستگی نمی باشد. یعنی برنج در ظاهر، کاملا یکدست و یک شکل می باشد. این مورد یکی از ویژگی های اصلی برنج مرغوب می باشد.

به یکی دیگر از دلایل مرغوبیت برنج های ایرانی و برنج چمپا محلی می توان این گونه اشاره کرد. که برنج ایرانی هنگامی که در معرض آتش مستقیم قرار می گیرد برشته می شود. در حالی که برنج نامرغوب هنگامی که در معرض آتش مستقیم قرار می گیرد دود می کند و می سوزد.

میزان خشک بودن برنج یکی دیگر از دلایل مرغوبیت برنج می باشد. برنج در زمانی که برداشت می شود دارای رطوبت بالایی است. در نتیجه خشک کردن برنج یکی از مهم ترین ویژگی های یک برنج مرغوب می باشد. کارخانه های بزرگ برای خشک کردن برنج از دستگاه های مختلفی استفاده می کنند.

عده ای هم در کارخانه ها زمان خشک کردن را کاهش می دهند و میزان دما را افزایش می دهند. این کار در کیفیت برنج تاثیر منفی می گذارد. برای تشخیص خشکی مناسب در برنج تنها کافی است یک دانه برنج را در زیر دندان خود قرار دهید و به آن فشار وارد کنید اگر با یک فشار برنج پودر شد، یعنی برنج در زمان پخت شرایط مطلوبی نداشته است. اما اگر هنگامی که به برنج فشار وارد می کنید برنج خورد شد و به چند تکه تبدیل شد، یعنی برنج مرغوب می باشد و در هنگام خشک کردن شرایط استانداردی را سپری کرده است.

برنج طارم اصل

برنج یک دست:

یکی از راه های شناخت برنج مرغوب را می توان یک دست بودن بافت برنج دانست. توجه داشته باشید برنجی که یک دست است فاقد شکستگی و نیم دانه می باشد. در حالت طبیعی در هر گونی برنج  4 درصد دانه های برنج شکسته و نیم دانه می باشد. علت این امر حمل و نقل اشتباه می باشد. در نتیجه وجود این تعداد دانه شکسته در برنج طبیعی است. اما در حالت کلی هر چقدر میزان شکستگی در برنج کمتر باشد یعنی برنج از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

در نتیجه در هنگام خرید  برنج فجر هایلی دقت کنید چرا که برای خرید برنج هزینه نسبتا زیادی را صرف می کنید و بهتر است تا با این روش آشنا باشید تا در هنگام خرید یک انتخاب درست داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر در مورد برنج طارم اصل و انواع برنج ایرانی می توانید با مجموعه برنج آزمون به آدرس Berenjazmon.com در ارتباط باشید.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما