برنج ایرانی با قیمت مناسب و ویژگی های آن

هادر این مقاله می خواهیم در خصوص برنج ایرانی با قیمت مناسب و ویژگی های این برنج اطلاعاتی را به صورت مختصر در اختیارتان بگذاریم. با ما همراه باشید.

برنج ایرانی با قیمت مناسب

 

برنج ایرانی با قیمت مناسب و ویژگی های آن

خیلی از افرادی که قصد خرید برنج مانند برنج چمپا محلی را دارند به دنبال قیمت روز برنج هستند تا از خرید خود مطمئن شوند و این اطمینان را حاصل کنند برنجی که قصد خرید آن را دارند از قیمت خوبی برخوردار است. قیمت برنج ایرانی به عواملی از قبیل عرضه و تقاضا ، منطقه کشت، بسته بندی و… بستگی دارد. به طور مثال قیمت برنج هاشمی و یا طارم در همه مغازه های برنج فروشی دارای قیمت یکسان نیست.

این اختلاف قیمت در برنج ها وابسته به کیفیتی است که ان ها دارند. در این مقاله قصد داریم در خصوص برنج ایرانی و عواملی که بر کیفیت این برنج تاثیر گذار است مطالبی را در اختیارتان بگذاریم تا با آگاهی کافی نسبت به خرید برنج اقدام نمایید.

عرضه و تقاضا برنج ایرانی با قیمت مناسب

این مورد یکی از مهم ترین عواملی است که بر قیمت برنج ایرانی تاثیر می گذارد. به طور مثال در ماه مرداد و شهریور که معمولا فصل برداشت برنج است عرضه در این ماه بسیار زیاد می شود. در نتیجه افزایش این عرضه قیمت ها به نسبت ماه های دیگر کاهش پیدا می کند. در ایامی مانند شب عید تقاضا برای برنج ایرانی افزایش پیدا می کند. لازم به ذکر است عرضه در این ماه ها بسیار کم است. در نتیجه قیمت برنج افزایش پیدا می کند.

برنج ایرانی با قیمت مناسب

 

نوع برنج ایرانی با قیمت مناسب

بعد از عرضه و تقاضا مهم ترین عاملی که بر قیمت برنج فجر هایلی تاثیر گذار می باشد نوع برنج درخواستی از سمت مصرف کننده می باشد. برنج ایرانی به دو دسته کم محصول و پر محصول تقسیم می شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید برنج کم محصول از کیفیت بی نظیری برخوردار است. منظور از برنج کم محصول برنجی است که در یک هکتار مقدار کمتری برنج در مقایسه با زمین های دیگر از آن برداشت شود.

در نتیجه می توان بیان کرد برنج های کم محصول نظیر دم سیاه، صدری و هاشمی در مقایسه با برنج های پر محصول نظیر ندا، فجر و شیرودی دارای قیمت بیشتری هستند. اگر بخواهیم بین برنج هایی که تا به اینجا معرفی کرده ایم گران ترین برنج را نام ببریم می توان به برنج دم سیاه اشاره نمود. در بین برنج هایی که وجود دارد رتبه ارزان ترین برنج را می توانیم به برنج فجر دهیم.

منطقه کشت

در میان شهر های شمالی دو شهر دارای خاک مرغوب تری است و برنج در این دو شهر دارای کیفیت فوق العاده ای است. این دو شهر فریدون کنار و آستانه هستند. توجه داشته باشید علت قیمت بالا برنج در این منطقه به علت معروفیت منطقه نیست. به علت خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب است که برنج در این منطقه از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است. توجه داشته باشید برنجی که در بسیاری از مغازه ها با نام برنج این مناطق به فروش می رسد کلاهبرداری بیش نیست و باید از مجموعه ای مطمئن خرید خود را انجام دهید.

برنج ایرانی با قیمت مناسب

 

برنج ارگانیک 

کشاورزانی که در کشت و برداشت برنج خود از سموم برای از بین بردن آفات استفاده نمی کنند، محصول خود را با قیمت بالاتری به فروش می رسانند. چرا که هنگامی که در برداشت برنج از سموم کشاورزی استفاده نمی شود در انتها کشاورز برنج کمتری را برداشت می کند. علت این گرانی برداشت کم کشاورز از محصول باقی مانده می باشد. به طور مثال اگر از یک زمین کشاورزی با استفاده از سموم کشاورزی 5/2 تن برنج برداشت می شود، در صورتی که از سموم کشاورزی استفاده نشود این مقدار به زیر 2 تن کاهش پیدا می کند. لازم به ذکر است هنگام کاشت برنج در سری دوم، از مقدار سموم بیشتری استفاده می شود.

بوجاری بودن و بوجار نبودن در یک برنج ایرانی با قیمت مناسب

برنج هایی که تولیدکنندگان از کارخانه خارج می کنند دارای دانه های شکسته هستند. برای افراد بسیاری این مورد مهم نیست که برنج کاملا یک دست باشد اما در مقابل عده ای نیز هستند که یکدست بودن برنج برایشان بسیار مهم است. به همین دلیل بعد از فراوری برنج در کارخانه برنج ها در یک الک ریخته می شود تا برنج ها یکدست شوند. به این عمل بوجار گفته می شود. البته لازم به ذکر است میزان جداسازی در برنج در مراحل مختلف متفاوت می باشد. تنظیم مقدار الک در برنج قابل تنظیم است.

یعنی این مقدار می تواند به نحوی باشد که تمامی خرده برنج ها گرفته شود. این مورد هم یکی از مواردی است که در قیمت برنج بی تاثیر نیست. به این مورد نیز توجه داشته باشید برنج نیم دانه بوجار شده از برنج دانه کامل بوجار شده ارزان تر است. عده ای از افراد برنج نیمه دانه را با برنج کامل مخلوط می کنند که به این نوع برنج در اصطلاح سرلاشه میگویند. این نوع برنج دارای قیمت مناسب و ظاهری مناسب تر از برنج های نیم دانه دارد.

محلی که برنج در آن عرضه می شود و تعداد واسطه ها

در حالت کلی هر چقدر تعداد افرادی که در خرید و فروش برنج واسطه می شوند افزایش پیدا کند قیمت برنج هم بالا تر می رود. به طور مثال اگر برنجی را که قصد خرید آن را دارید در مغازه ای در شمال شهر به فروش می رسد به واسطه اجاره بهای سنگینی که در این مکان پرداخت می شود در قیمت نهایی برنج تاثیر گذار است.

از طرفی گونی های پلاستیکی که برنج در آن عرضه می شود از گونی های کنفی که امروزه کمتر شاهد آن هستید ارزان تر می باشد.

حرف آخر

پخت یک برنج جزو اساسی ترین ویژگی های یک برنج خوب می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر در مورد برنج ایرانی با قیمت مناسب می توانید با مجموعه برنج آزمون به آدرس Berenjazmon.com در ارتباط باشید

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما