قیمت برنج هاشمی و عوامل تاثیر گذار بر آن

قیمت برنج هاشمی آن را  جزو محبوب ترین برنج مصرفی بین عده ای از  ایرانیان کرده. در شمال کشور کشت می شود. به دلیل محبوبیت و ویژگی هایی که دارد از برنج های دیگر گران تر می باشد. این برنج اولین بار توسط آقای یوسف هاشمی زاده کشت شد. هم اکنون این برنج جزو جدا نشدنی سفره ایرانیان محسوب می شود. در حالت کلی برنج ایرانی به دو صورت کم محصول و پر محصول موجود می باشد. برنج پر محصول نظیر خزر و فجر و غیره. برنج کم محصول نیز نظیر هاشمی. این برنج در مقایسه با برنج های دیگر قیمت بالاتری دارد. لازم به ذکر است برنج های کم محصول گران تر از برنج های پر محصول می باشد. در بازار فروش برنج عوامل بسیاری بر قیمت نهایی برنج تاثیرگذار است. در ادامه این مقاله این موارد را بررسی می کنیم.

قیمت برنج هاشمی

برنج  هاشمی

این برنج جزو برنج های نرم و خوش پخت محسوب می شود. این برنج بیشتر در نواحی استان مازندران، شهرستان فریدونکنار کشت و کار می شود. پخت این برنج مجلسی است و بیشتر افراد از این برنج برای برگزاری مهمانی ها و یا مجالسشان استفاده می کنند.

این برنج جزو دسته برنج های محلی می باشد. یکی از دلایل محبوبیت بالای این برنج ماندگاری طولانی مدت آن است. منظور از ماندگاری طولانی مدت یعنی بعد از پخت خیلی راحت می توانید برنج را درون یخچال نگهداری کنید و بعد از داغ کردن حالت اولیه برنج حفظ شود. به گونه ای که انگار هیچ زمانی از پخت آن نگذشته است. شاید برایتان جالب باشد بدانید این برنج به عنوان خوش پخت ترین برنج ایرانی شناخته شده است. قیمت این برنج در مقایسه با برنج های دیگر بالاتر می باشد. علت این گرانی به دلیل کیفیت و عطر و طعم فوق العاده این برنج می باشد.

قیمت برنج هاشمی

عوامل تاثیر گذار بر قیمت برنج هاشمی، برنج ایرانی اعلا

همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم عوامل بسیاری بر قیمت برنج هاشمی تاثیر گذار است. در ادامه به این عوامل اشاره خواهیم کرد.

اولین قدم برای داشتن یک برنج با کیفیت تهیه بذر مرغوب و با کیفیت می باشد. حساسیت در این قسمت بسیار زیاد می باشد. منظور از بذر برنج همان دانه برنج به همراه پوست می باشد. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که بذر برنج باید دارا باشد میزان سورت بودن در بذر برنج می باشد. یا به عبارتی یک بذر با کیفیت باید یک دست باشد و تمام خرابی ها از بذر برنج جدا شده باشد. یکی دیگر از عواملی که برای کیفیت بذر برنج باید به آن توجه داشته باشید یک دست بودن بذر می باشد. منظور از یک دست بودن بذر این است که اگر قصد کشت برنج هاشمی را دارید، بذری باید تماما برنج هاشمی باشد و بذر ترکیبی از برنج های دیگر نباشد.

یک ضرب المثل معروف برای رساندن مفهوم این ضرب المثل وجود دارد. هرچه بکاری همان را درو خواهی کرد. در نتیجه هر چقدر کیفیت بذری را که می کارید بهتر باشد خروجی کار و برنجی را که برداشت خواهید کرد بهتر خواهد بود. یکی دیگر از مواردی را که باید به آن توجه داشته باشید این است که بذر برنج را از دانه های تو خالی خارج نمایید. چرا که بذر تو خالی یک از دلایل ایجاد برنج نامرغوب می باشد.

تاثیر زمین بر کشت و کار بهترین برنج ایرانی

یکی دیگر از مهم ترین عواملی که در کشت و کار برنج تاثیر گذار است زمین کشت می باشد.  قطعا می دانید برنج محصولی است که احتیاج به آب فراوان دارد. در نتیجه زمینی که قصد کاشت درون آن را دارید باید به نحوی شخم خورده باشد که روند آبرسانی در تمام قسمت های برنج یکنواخت باشد. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کم آبی می تواند صدمات غیر قابل جبرانی به بذر برنج و رشد آن بزند. آسیب هایی که ممکن است در اثر کم آبی به برنج تحمیل شود به شرح ذیل می باشد:

رویش بیش از حد علف هرز.

سوختن برنج در اثر بی آبی و تابش آفتاب.

ضعیف شدن بیش از حد برنج.

قیمت برنج هاشمی

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید میزان سم پاشی برنج می باشد. سم پاشی باید به اندازه باشد. یعنی اگر بیشتر از مقدار استاندارد باشد موجب آسیب به خود برنج می شود.

زمینی که قصد کشت و کار درون آن را دارید باید کاملا نورگیر باشد و در هیچ زمانی در روز سایه بر روی برنج نیفتاده باشد. سایه بر روی زمین کشاورزی باعث می شود که برنج آن منطقه پوچ و بی کیفیت شود.

یکی از مواردی که کشاورزان در حین کشت و کار برنج باید به آن توجه داشته باشند کشت برنج های گوناگون طی سال های متوالی می باشد. به طور مثال اگر چند سال پشت سر هم برنج هاشمی کشت کرده اید بهتر است تا بعد از گذشت چند سال نوع برنج کاشتی را عوض کنید. چرا که هر نوع برنج با توجه به ویژگی هایی که دارد بر روی برنج تاثیرات مختلفی می گذارد.

میزان آبرسانی بر کیفیت برنج:

نکته ای که کشاورزان در کاشت برنج باید به آن توجه داشته باشند این مورد است که بعد از کاشت برنج بعد از 15 تا 20 روز بعد از کاشت باید هر روز به برنج آبرسانی انجام شود. آبرسانی باید به گونه ای باشد که آب در به زیر بوته ها وارد شود. این آبیاری باید به گونه ای انجام شود که سم های مضر از برنج به صورت کامل خارج شود.

ابزارآلات مورد استفاده در کشت و کار برنج: یکی دیگر از عواملی که بر قیمت برنج هاشمی تاثیر می گذارد ابزارآلات مورد استفاده هنگام کاشت و برداشت برنج می باشد. میزان پیشرفته بودن ابزار آلات و نحوه استفاده از آن ها در قیمت نهایی برنج تاثیرگذار است.

تمامی مواردی را که در بالا نام بردیم باید در کشت و کار برنج رعایت شود تا در پایان کار یک برنج درجه یک را مشاهده نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر در مورد قیمت برنج هاشمی و انواع برنج ایرانی می توانید با مجموعه برنج آزمون به آدرس Berenjazmon.com در ارتباط باشید.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما