قیمت برنج ارگانیک و چگونگی تهیه آن

نیاز به مصرف محصولات ارگانیک امروزه بیش از پیش احساس می شود. دلیل این امر هم افزایش آگاهی مردم نسبت به گذشته می باشد. برنج هم از این قاعده مستثنی نیست و تمایل افراد به استفاده از برنج ارگانیک افزایش یافته است. فرقی ندارد برنج سفید باشد و یا قهوه ای، مهم ارگانیک بودن برنج می باشد. برنج چه سفید . چه قهوه ای در صورت ارگانیک بودن دارای خواص بی نظیری می باشد. برنج ارگانیک به دلیل داشتن مواد مغذی بیشتر، از برنج های معمولی یک قدم جلو تر می باشد. قیمت برنج ارگانیک نسبت به برنج معمولی بالا تر می باشد. عدم استفاده از سم در کشت و کار یکی از دلایل بالا بودن قیمت این برنج می باشد.

قیمت برنج ارگانیک

مصرف برنج ارگانیک، بهترین برنج ایرانی

مصرف برنج ارگانیک نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرده است. علت این امر افزایش آگاهی مردم در خصوص مصرف مواد ارگانیک می باشد. جمعیت جهان اهمیت مصرف محصولات ارگانیک را به خوبی می دانند. در ادامه این مقاله در خصوص ویژگی های برنج ارگانیک نیز اطلاعاتی را در اختیارتان می گذاریم تا شما نیز با اهمیت مصرف این برنج به طور کامل آشنا شوید.

تفاوت عمده و اصلی برنج ارگانیک و معمولی در مقدار آرسنیک موجود در برنج می باشد. آرسنیک یک ماده معدنی موجود در خاک می باشد. در برنج های معمولی از مقدار زیادی سم و آفت کش استفاده می شود. که در انها مقداری آرسنیک وجود دارد.

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم در حالت طبیعی در خاک آرسنیک وجود دارد. اما در بعضی از مناطق به دلیل استفاده انسانی از آرسنیک درصد این مواد بالا تر از حد استاندارد خود شده است. در حالت کلی سه نوع آرسنیک وجود دارد.

آلی

معدنی

غیر آلی

مقدار سمی بودن در آرسنیک غیر آلی بیشتر از دیگر موارد  موجود می باشد.

لازم به ذکر است آرسنیک در برنج استفاده نمی شود. اما به دلیل شباهت بالای این محصول با سیلیکون ممکن است در ساقه این گیاه وجود داشته باشد.

برنج در زمین های غرقابی کشت و کار می شود. کشت و کار در این زمین ها می تواند باعث ایجاد شرایط بی هوازی شود. این مورد توانایی آرسنیک را در برابر ناقل های سیلیکون افزایش می دهد. نتیجه این امر تجمع آرسنیک در برنج می باشد.

برنج ارگانیک

 

 

مزیت های کشاورزی ارگانیک با کشاورزی غیر ارگانیک

در حال کلی می توان این گونه گفت که تفاوت معناداری میان جذب آرسنیک در برنج ارگانیک و غیر ارگانیک وجود ندارد. اما لازم به ذکر است کشاورزی محصولات ارگانیک به مراتب از کشاورزی محصولات غیر ارگانیک سخت تر می باشد. برای کشت و کار برنج معمولی از بیش از 4 نوع آفت در کشت و کار برنج استفاده می شود. این مواد حاوی مواد سمی بسیاری می باشد. در حالی که نقطه مقابل آن و در کشاورزی ارگانیک به جای استفاده از مواد سمی جهت آفت کشی از کمپوست استفاده می شود. استفاده از کمپوست به افزایش سلامتی خاک و افزایش مواد مغذی در خاک منجر می شود. در کشاورزی ارگانیک دائما باید مسئله جذب کم مواد آرسنیک چک شود.

در هنگام خرید برنج ارگانیک حتما دقت کنید و از مجموعه های معتبر خرید خود را انجام دهید. چرا که افراد متقلب و سود جو با استفاده از جا زدن برنج غیر ارگانیک با برنج ارگانیک اقدام به فروش این محصولات می کنند.

قیمت برنج ارگانیک

مدیریت در خاک زمین:

در نتیجه در هنگام کشت برنج بر روی هر ناحیه از زمین تحقیق انجام می شود تا تا در آن منطقه آفت و بیماری وجود نداشته باشد.

برنج ارگانیک در زمین هایی فاقد آلودگی، پسماند های شهری و بیمارستانی و خالی از هر نوع کرم و آفت کشت و کار می شود.

نکته قابل توجه در این زمین ها، آماده کردن زمین جهت کشت و کار در سه مرحله می باشد. یعنی زمین باید به قدری آماده و مهیا باشد که برای سه مرحله کشت و کار آماده شود. امروزه تمام برنج های ارگانیک تنها با یک شیوه کشت و کار نمی شوند.

هر برنج با توجه به نوع زمین و نوع بذر در کشت و کار متفاوت می باشد. یک زمین مناسب کشت و کار برنج ارگانیک باید ویژگی های مخصوص خود را داشته باشد. در ادامه به عواملی که بر قیمت برنج ارگانیک تاثیر می گذارد اشاره می کنیم.

در استفاده از زمین کشاورزی باید استفاده از هر گونه سم و مواد آفت کش را به طور کلی فراموش کنید.

استفاده از کود مناسب

استفاده از کود ها نظیر کود های آلی و مکمل ها و یا استفاده از کمپوست در نتیجه نهایی کشت و کار برنج ارگانیک تاثیر گذار می باشد. نکته ای که در کشت و کار برنج ارگانیک باید به آن توجه داشته باشید عدم استفاده از مواد سمی و آفت کش های مضر برای زمین می باشد.

آبیاری مناسب زمین: در کشت و کار برنج ارگانیک از آب فاقد آلودگی استفاده می شود.

استفاده از آفت کش ممنوع: استفاده از آفت کش ها و سم های مضر در کشت و کار برنج ارگانیک به طور کلی ممنوع می باشد.

برداشت مناسب برنج:

در هنگام بسته بندی برنج ارگانیک از گونی های تمیز و سفید استفاده می کنند. همچنین برای حمل و نقل برنج ارگانیک حتما باید وسیله ای که برای حمل و نقل از آن استفاده می کنید به صورت کامل ضد عفونی شود.

خشک کردن مناسب برنج: بلافاصله بعد از برداشت برنج باید برنج در دما و در زمان مناسب خشک شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید خشک کردن مناسب برنج می باشد. چرا که خشک کردن مناسب برنج در کیفیت برنج تاثیر گذار است. تمامی مواردی را که در بالا به آن اشاره کردیم در قیمت برنج ارگانیک تاثیرگذار می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر در مورد قیمت برنج ارگانیک و انواع برنج ایرانی می توانید با مجموعه برنج آزمون به آدرس Berenjazmon.com در ارتباط باشید.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما