راه های تشخیص برنج اعلا چگونه می باشد؟

برنج جزو پر مصرف ترین وعده ما ایرانیان می باشد. باید برای خرید یک برنج خوب راه های تشخیص برنج اعلا را بدانید تا بتوانید یک خرید خوب را تجربه نمایید. در این مقاله قصد داریم به راه های تشخیص برنج ایرانی اعلا بپردازیم. با ما همراه باشید.

تشخیص برنج اعلا

برنج دارای انواع مختلفی است و توسط فروشنده های بسیاری به فروش می رسد. در خرید برنج لازم است تا مانند حرفه ای ها عمل کنید. روش های تشخیص برنج اعلا بسیار زیاد می باشد. در ادامه به راحت ترین روش تشخیص برنج اعلا ایرانی اشاره خواهیم کرد.

 عطر و طعم فوق العاده برنج و تشخیص برنج اعلا

در حالت کلی برنج ایرانی در مقایسه با برنج خارجی از عطر و طعم بهتری برخوردار است. چرا که این برنج بر گرفته از بهترین شالیزار های کشور است. اگر بخواهیم در خصوص عطر و طعم برنج های ایرانی صحبت کنیم باید اینگونه بگوییم که برنج های شیرودی، فجر و ندا دارای پخت بهتری می باشند اما از عطر و طعم کمتری برخوردار هستند. به گونه ای که می توان گفت عطر و طعم این برنج از برنج های طارم، هاشمی و صدری کمتر می باشد.

چطور متوجه عطر یک برنج شویم؟

در مجموع یک راه کلی و آسان برای متوجه شدن عطر برنج وجود دارد. تعدادی دانه برنج را در کف دست خود بریزید و به آن بدمید. اگر برنج دارای عطر باشد، هنگامی که به برنج می دمید متوجه عطر برنج خواهید شد.

تشخیص برنج اعلا

عدم داشتن بند در برنج

در عملیات مکانیزه برداشت شالی، دانه ها از خوشه جدا می شوند. و در همین زمان، همزمان با درو، عملیات خرمنکوبی نیز اتفاق می افتد. به وسیله انجام این روش رطوبت مانده در ساقه ها به شلتوک می رسد. درست در همین زمان برنج رطوبت دارد و نباید درون گونی باقی بماند. در نتیجه باید از گونی خارج شود و در دمای 30 تا 40 درجه سانتی گراد قرار بگیرد تا به طور کامل خشک شود. با انجام صحیح این کار از بند دار شدن برنج و شکنندگی برنج جلوگیری می شود. در این روش اگر شالی به صورت نم دار تبدیل به برنج شود در صد شکستگی در این برنج افزایش پیدا می کند. توجه داشته باشید قیمت برنج در صورتی که خالدار و بندار شده باشد با افت قیمت همراه خواهد بود.

توجه داشته باشید برنجی که به اشتباه خشک شود نیم بند می شود. یعنی یک خط وسط برنج ایجاد می شود که همین خط باعث می شود برنج به راحتی خرد شود.

دانه های یک برنج خوب، باید فاقد ترک و بند باشند. اما توجه داشته باشید برنجی که از کیفیت خوبی برخوردار نباشد دارای خط هایی به صورت عرضی بر روی بدنه برنج می باشد. در صورتی که برنج بند دار شده باشد بند وسط برنج سفید تر از خود برنج می باشد. در نتیجه تشخیص این نوع از برنج بسیار راحت است.

چگونه متوجه بند دار بودن برنج شوم؟

تشخیص بند دار بودن برنج بسیار راحت می باشد. برای تشخیص این امر تنها کافی است یک دانه برنج را در بین دو انگشت شصت و اشاره خود قرار بدهید و با ناخن انگشت شصت به آن فشار وارد نمایید. در صورتی که برنج به راحتی خرد شود برنج بند دار می باشد و دارای کیفیت خوبی نخواهد بود.

تشخیص برنج اعلا

 

 

خالص و یکدست بودن برنج

معمولا بعد از مرحله برداشت و انتقال به شالیکاری، فرایند پوست کندن برنج آغاز می شود. در این مرحله برنج را سفید می کنند. برنج هایی که دارای مقاومت اندک هستند در این روش به راحتی خرد می شوند. برنج هایی که در این مرحله خرد می شوند تبدیل به برنج نیم دانه و لاشه می شوند. در این مرحله برنج ها چند بار الک می شوند و در هر مرحله برنج ها متناسب با مقدار شکستگی که دارند بسته بندی می شوند.

چگونه متوجه یک دست بودن برنج شوم؟

برای فهمیدن یک دست بودن برنج تنها کافی است 30 عدد دانه برنج را در کنار یک دیگر قرار دهید. اگر تمامی دانه ها یک شکل و یک اندازه باشد یعنی ناخالصی وارد برنج نشده است. توجه داشته باشید شکستگی در یک گونی برنج بین 4 تا 6 درصد کاملا طبیعی می باشد. علت این شکستگی می تواند عوامل بیرونی باشد. عواملی نظیر حمل و نقل نامناسب و یا غیره.

روش دیگری نیز برای فهمیدن این موضوع وجود دارد. تنها کافی است تعدادی برنج را بر روی یک سطح شیشه ای بریزید و از پایین این شیشه به دانه های برنج نور بتابانید. در این هنگام با دقت به دانه های برنج نگاه کنید. میزان گذردهی نور در تمامی دانه ها باید یکسان باشد. اگر در برنج متوجه مقدار محسوسی تفاوت شدید یعنی برنج دارای ناخالصی است. توجه داشته باشید این روش در مقایسه با روش بالا از دقت بیشتری برخوردار است.

نیمه بلوری بودن یک دانه برنج

رنگ یک برنج خوب و با کیفیت نیمه بلوری است. برنج های ایرانی رنگ برنج های خارجی را ندارد. لازم به ذکر است برنج های خارجی کدر رنگ می باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برنج کهنه دارای رنگ استخوانی می باشد و برنج تازه، رنگ روشنی دارد.

میزان خشکی برنج

یکی از راه هایی که به راحتی می توانید متوجه شوید برنج از کیفیت خوبی برخوردار است یا خیر توجه به نحوه خشک کردن برنج می باشد. برنج در زمانی که برداشت می شود دارای درصد بالایی رطوبت است. این رطوبت باید از بین برود چرا که این میزان از رطوبت در برنج باعث طبخ بد برنج و عدم نگهداری برنج در دراز مدت می شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید برنجی که رطوبت داشته باشد به راحتی جانوران و حشرات را به خود جذب می کند. به همین دلیل کارخانجات، برنج را با استفاده از دستگاه های مخصوص خشک می کنند. میزان خشکی و زمانی که برای خشک کردن برنج صرف می شود در کیفیت نهایی برنج تاثیر گذار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر در مورد راه های تشخیص برنج اعلا و انواع برنج ایرانی می توانید با مجموعه برنج آزمون به آدرس Berenjazmon.com در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما