جلوگیری از کرم زدن برنج

برنج وعده اصلی ما ایرانیان می باشد و بیشتر خانواده های ایرانی تمایل به نگهداری برنج در مقدار بالا را دارند. اما همیشه این ترس را دارند که در هنگام نگهداری برنج، کرم درون برنج ایجاد شود و باعث خرابی برنج شود. قطعا می دانید که برنج از ایام گذشته در معرض آفت های بسیاری بوده است. از مهم ترین این آفت ها می توان به کرم برنج و یا کرم سفید برنج اشاره نمود. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که علت کرم زدن برنج چیست و برای جلوگیری از کرم زدن برنج چه کار هایی را می توانیم انجام دهیم؟ در این مقاله قصد داریم شما را با این موارد آشنا کنیم تا همیشه توانایی نگهداری بهترین برنج ایرانی را داشته باشید.

جلوگیری از کرم زدن برنج

کرم برنج چیست؟جلوگیری از کرم زدن برنج

عده ای از افراد این کرم را با نام های دیگر نظیر شپشک برنج و یا لارو می شناسند. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید این کرم ها همان شپشک هایی هستند که طی چرخه ای تبدیل به کرم می شوند و بالعکس. این چرخه همیشه در حال گردش است.

شپشک ماده در ابتدا دانه برنج را سوراخ می کند و درون آن نفوذ می کند و شروع به تخمک گذاری درون برنج می کند. اگر شرایط برای تخمک گذاری مساعد باشد تخمک ها تبدیل به کرم های سفید رنگ می شوند. لازم به ذکر است منظور از شرایط مساعد وجود گرما و رطوبت درون برنج می باشد. رشد این کرم ها نیازمند گذشت مدت زمانی است. بعد از گذشت یک مدت این کرم ها تبدیل به شپشک می شوند. همانطور که در بالاتر نیز ذکر کردیم این چرخه ادامه دارد و اگر جلوی این چرخه را نگیرید این چرخه به هیچ وقت قطع نمی شود.

شپشک ها درون برنج تخم گذاری خود را انجام می دهند. وابسته به شرایط مساعد برنج، شپشک ها به رشد خود ادامه می دهند و تبدیل به شپش می شوند. رطوبت موجود در برنج به سرعت ارگانیسم های آلوده را جذب می کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید  این میکروارگانیسم ها تحت هیچ عنوانی از برنج خارج نمی شوند و از برنج تغذیه می کنند. در نهایت این میکروب ها تا جایی رشد می کنند که تبدیل به کرم های کوچک سفید می شوند. در اصطلاح به این کرم ها، کرم برنج می گوییم.

جلوگیری از کرم زدن برنج

عوامل موثر جهت جلوگیری از کرم زدن برنج

عوامل دیگری نیز در رشد کرم برنج موثر است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سعی کنید گونی برنج را مستقیم بر روی زمین قرار ندهید

یعنی فاصله ای جزیی برای ورود و خروج هوا به داخل گونی برنج را فراهم کنید. یعنی سعی کنید برنج را در فاصله 20 سانتی متری از سطح زمین قرار دهید تا هوا به داخل گونی وارد شود. این کار از ایجاد کرم درون گونی برنج جلوگیری می کند.

از تکیه برنج به دیوار پرهیز کنید.

این کار نیز باعث می شود هوا به داخل گونی وارد نشود و همین مورد باعث ایجاد شپشک درون برنج می شود.

گونی های برنج را روی هم قرار ندهید

در صورتی که یک گونی الوده باشد به راحتی کل برنج های شما را درگیر می کند.

 

 

همچنین سعی کنید گونی های برنج را در نزدیکی حمام ، آشپزخانه و یا فضای آشپزخانه قرار ندهید. چرا که این کار باعث ایجاد کرم های سفید درون برنج می شود. در نتیجه از انجام این کار خودداری کنید.

هنگامی که قصد خرید برنج را دارید از نبود شپشک درون برنج مطمئن شوید.

می توانید برنج را به اندازه نیاز یک ماه خود خریداری کنید و به صورت عمده برنج نگهداری نکنید تا از نبود شپشک درون برنج مطمئن شوید.

کرم برنج

محلی که برنج را در آن جا نگهداری می کنید تمیز نگه دارید.

تحت هیچ عنوانی برنج تازه و کهنه را با یک دیگر مخلوط نکنید.

سعی کنید از ظروف و یا کیسه های مناسب جهت نگهداری برنج استفاده نمایید.

در ادامه این مقاله در خصوص این مواد اطلاعات بیشتری را در اختیارتان می گذاریم.

روش های جلوگیری از کرم زدن برنج و نگهداری برنج اعلا ایرانی

یکی از راه هایی که به وسیله آن می توانید باعث فرار کرم برنج و یا شپشک ها از برنج شوید استفاده از برگ بو می باشد.

استفاده از جعبه کبریت نیز یکی از راه هایی است که به وسیله آن می توانید موجب فرار کرم و یا شپشک درون برنج شوید. علت این امر تنفر این حشرات از بوی گوگرد می باشد.

استفاده از نمک لابه لای برنج نیز یکی از راه هایی است که باعث جلوگیری از تکثیر و رشد کرم ها می شود.

استفاده از قرص سیر نیز یکی از راه هایی است باعث جلوگیری از ایجاد کرم درون برنج می شود. این قرص را می توانید از داروخانه ها تهیه نمایید.

برگ گردو ضد کرم برنج است.

نگهداری مقداری فلفل در نزدیکی گونی های برنج یکی از مواردی است که باعث از بین رفتن شپشک ها و کرم های درون برنج می شود.

از زنجبیل هم جهت دفع آفات می توانید استفاده نمایید.

استفاده از میخک هم یکی از راه های جلوگیری از دفع آفات از برنج می باشد.

هزینه ای که برای خرید برنج انجام می دهید به هیچ عنوان کم نیست. در نتیجه برای نگهداری برنج باید نهایت تلاش خود را به کار برید تا متضرر نشوید و زیان سنگینی را تحمل نکنید. اگر مواردی را که در بالا ذکر کردیم را به طور کامل انجام دهید هیچ وقت درگیر این مورد نخواهید شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر در مورد جلوگیری از کرم زدن برنج و انواع برنج ایرانی می توانید با مجموعه برنج آزمون به آدرس Berenjazmon.com در ارتباط باشید.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما