جلوگیری از شپشک برنج چگونه انجام می شود؟

اگر درب گونی برنج خود را باز می کنید و با تعدادی کرم کوچک مواجه می شوید و یا همیشه ترس از ایجاد این نوع از کرم ها باعث خودداری شما از خرید برنج به صورت عمده می شود. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا راه های جلوگیری از شپشک برنج را در اختیارتان بگذاریم.

نگران نباشید ایجاد شپشک درون برنج کاملا قابل حل می باشد. در برنج ایجاد این مشکل کاملا طبیعی است و با اندکی دانش می توانید جهت جلوگیری از شپشک برنج اقدام کنید.

جلوگیری از شپشک برنج

شپشک ها با ظاهری خرطومی شکل از برنج تغذیه می کنند. این موجود در محصولاتی مانند آرد، گندم و جو به وجود می آیند و از آن تغذیه می کنند. طول این حشره 3 تا 5 میلی متر می باشد. لازم به ذکر است ممکن است این حشره را در نقاط دیگر خانه هم مشاهده نمایید. علت این امر بال دار بودن این حشره می باشد.

معمولا مراحل رشد این حشره به این شکل می باشد که در ابتدا درون تخم برنج شروع به رشد می کند. پس ممکن است در زمان رشد شما متوجه وجود آن نشوید.

در هر یک از مراحل برداشت و بسته بندی، این موجود بر روی برنج می نشیند و کل گونی برنج را درگیر می نماید.

شپشک برنج خطرناک است؟

از لحاظ علمی و در علم پزشکی این حشرات برای انسان هیچ خطری را به دنبال ندارد و به هیچ عنوان بیماری زا نیست. و تنها به برنج آسیب وارد می کند. ولی قطعا هیچ کس مایل به استفاده از برنجی که درون آن شپشک زندگی می کند نیست. در صورتی که درون برنجی که نگهداری می کنید متوجه وجود شپشک شدید نگران نباشید.

جلوگیری از شپشک برنج

روش هایی برای جلوگیری از شپشک برنج

یکی از مهم ترین راهکار هایی که می توانید به وسیله آن از ایجاد شپشک درون برنج جلوگیری کنید، دانش در خصوص نگهداری درست و استاندارد برنج می باشد. در ادامه به این راهکار ها اشاره خواهیم کرد:

هنگام خرید برنج حتما دقت کنید که برنج فاقد حشره و شپشک باشد.

بهتر است برای نگهداری برنج از گونی های نخی و ظرف های مناسب استفاده نمایید.

برنج را در مکان های سرد و خنک نگهداری کنید. نگهداری برنج در مکان های گرم و مرطوب باعث ایجاد حشره درون برنج می شود.

در نگهداری برنج سعی کنید گونی ها را با فاصله از یک دیگر بگذارید. همچنین در نگهداری گونی های برنج دقت کنید که هوا به داخل گونی برنج وارد شود. برای این کار بهتر است گونی های برنج را در نزدیکی دیوار نگذارید و با فاصله از زمین نگهداری نمایید.

از همان ابتدا که برنج را خریداری نموده اید از مواردی که در پایین تر به آن ها اشاره خواهیم کرد استفاده کنید. تا از ایجاد حشره درون برنج جلوگیری کنید.

در صورت خرید برنج در حجم بالا چگونه از ایجاد حشره درون برنج جلوگیری کنیم؟

بهتر است برنج را در حجم بالا خریداری نکنید. در صورتی که اقدام به خرید برنج در حجم بالا کردید بهتر است تا در نگهداری گونی های برنج اقدامات لازم را انجام دهید. به طور مثال گونی ها را در کنار یک دیگر قرار ندهید و هر از چندگاهی گونی های برنج را جابجا کنید. این کار باعث می شود حشره و شپشک درون برنج رشد پیدا نکند. به این نکته توجه داشته باشید، در صورتی یک از گونی هایی که نگهداری می کنید به شپشک دچار شود بقیه گونی ها هم به راحتی به این حشره آلوده می شوند.

جلوگیری از شپشک برنج

بهترین روش برای جلوگیری از شپشک  و داشتن بهترین برنج ایرانی

از جمله این راهکار ها، الک کردن برنج، پهن کردن برنج در معرض تابش نور مستقیم خورشید و غیره می باشد. اما هیچ کدام از این روش ها به صورت تضمینی جهت رفع شپشک مفید نمی باشد. یک راه تضمینی برای از بین بردن شپشک درون برنج وجود دارد.

برای انجام این کار فقط به یک پنکه و یک سطل بزرگ احتیاج دارید. برای انجام این کار کافی است پنکه را در حالت روشن قرار دهید و سطل را در نزدیکی پنکه بگذارید برنج را بردارید و در نزدیکی پنکه به سمت پایین یعنی جایی که سطل قرار دارد رها کنید این کار باعث می شود برنج که سنگین تر است به پایین یعنی به درون سطل بیفتد و شپشک ها که سبک هستند به وسیله باد پنکه به عقب فرستاده شوند و تنها یک مورد را مد نظر قرار دهید. این کار را در فضای باز انجام دهید تا شپشک ها به بیرون هدایت شوند.

پهن کردن برنج در معرض تابش مستقیم نور خورشید:

شاید برایتان جالب باشد بدانید این حشرات از نور فراری هستند و تابش مستقیم نور خورشید به آن ها باعث از بین رفتن حشرات می شود.

استفاده از آب جوش:

اگر حجم برنج شپشک زده  کم می باشد برای از بین بردن آن از آب جوش استفاده نمایید. برای انجام این کار کافی است قبل از خیساندن برنج و اقدام به پخت، برنج را چند دقیقه درون آب جوش قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بماند. با انجام این کار حشرات درون برنج به صورت کامل از بین می روند و بر روی برنج شناور شوند.

راهکار های دیگری نیز برای از بین بردن شپشک برنج وجود دارد، اما به صورت قطعی باعث از بین رفتن شپشک نمی شوند. این راهکار ها عبارت است از:

عوض کردن گونی برنج

قرار دادن جعبه کبریت درون برنج

قرار دادن مواد با بوی تند درون گونی برنج. موادی نظیر زنجبیل و یا میخک.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر در مورد جلوگیری از شپشک برنج و انواع برنج ایرانی می توانید با مجموعه برنج آزمون به آدرس Berenjazmon.com در ارتباط باشید.

 

 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما