بهترین روش برای پخت برنج ایرانی چیست؟

در این مقاله قصد داریم در خصوص پخت برنج ایرانی، بهترین برنج ایرانی و بهترین روش  پخت این برنج اطلاعاتی را در اختیارتان بگذاریم. با ما همراه باشید.

پخت برنج ایرانی

 

پخت برنج ایرانی چگونه انجام می شود؟

برای تهیه یک پلو قد کشیده و سفید در ابتدا باید در نظر داشته باشید که پخت برنج بسیار مهم می باشد. در نتیجه از برنج مرغوب استفاده نمایید. شاید برایتان جالب باشد بدانید برنج کهنه و چند سال مانده از کیفیت بهتری برخوردار است. باید دانه های برنج کاملا یک دست باشند و درون برنج خبری از دانه های گرد و یا شکسته نباشد.

نکته بعدی که باید به آن توجه کنید یک دست بودن برنج است. باید برنج کاملا یک دست باشد و خبری از وجود برنج های مختلف درون برنج نباشد. اگر به دنبال برنج عطری هستید قبل از خرید چند دانه از برنج را درون دست خود بریزید و با دهان به آن بدمید.

پخت برنج ایرانی

 

در همین زمان است که متوجه عطر برنج خواهید شد. به این مورد نیز حتما توجه کنید خرد شدن برنج می باشد. یک دانه برنج را در زیر دندان خود بگذارید و به آن فشار وارد کنید اگر دانه برنج در زیر دندان شما به چند تکه تبدیل شد، این برنج ارزش امتحان و پخت را دارد. اما اگر برنجی را که قصد خرید آن را دارید بر اثر فشار دندان پودر شد ارزش خرید ندارد.

یک برنج ارزش خرید دارد یا خیر

برای اینکه بدانید یک برنج ارزش خرید دارد یا نه بهتر است آن را کته نمایید. برنجی که نیاز به آب زیاد داشته باشد از لحاظ کیفیت بهتر از برنج های دیگر می باشد. اگر در هنگام کته کردن برنج برنج حالت دون پیدا کرد به طوری که با برنج آبکش فرقی نداشت این برنج برنج خوبی است و ارزش خرید را دارد. در حالت کلی برای پخت یک برنج مناسب و با کیفیت باید چند بار امتحان کنید و بهترین روش پخت را برای برنج پیدا کنید. چرا که هر برنج از لحاظ کیفیت با دیگری متفاوت است و روش پخت آن نیز متفاوت می باشد.

 

 

فوت کوزه گری در هنگام پخت برنج 

توجه داشته باشید یکی از فوت های کوزه گری برای پخت برنج مقدار و اندازه آب برنج می باشد. در ادامه این مقاله روش های مختلف پخت برنج با استفاده از مقدار های مختلف آب را بیان می کنیم.

 پخت برنج در قابلمه 

اگر  از قبل خیس نخورده باشد باید به ازای هر پیمانه برنج از دو لیوان آب استفاده نمایید.

اگر هم برنج را خیسانده اید  به ازای هر یک پیمانه برنج از یک پیمانه آب استفاده نمایید.

پخت برنج در پلوپز

به ازای هر یک پیمانه برنج از یک و نیم پیمانه آب استفاده نمایید. توجه داشته باشید هنگامی که قصد خیس کردن برنج را دارید حتما به آن نمک اضافه کنید تا برنج در هنگام پخت وا نرود و نشکفد.

 پختن برنج به صورت کته

برای هر یک پیمانه ای که قبلا خیس کرده اید نیاز به یک پیمانه آب سرد دارید. به طور معمول از یک پیمانه آب کمتر بر روی برنج . زمانی که آب برنج ته کشید و روی برنج حالت دون دون پیدا کرد اگر احساس کردید برنج زنده است و احتیاج به پخت بیشتر دارد می توانید اندازه نصف پیمانه بر روی آن آب بریزید.

 

پخت برنج ایرانی

 

 

اگر قصد پخت برنج به صورت آبکش را دارید بهتر است به این روش عمل کنید

برای پخت این برنج در ابتدا بهتر است قبل از پخت این برنج به صورت کامل پاک شود. در مرحله بعد نیاز است تا برنج را بشویید. در این مرحله نشاسته برنج به صورت کامل خارج می شود. توجه داشته باشید در هنگام شستن برنج به هیچ عنوان برنج را چنگ نزنید. برنج را تا جایی بشویید تا آب خارج شده از برنج کدر نباشد. بعد از این مرحله برنج را خیس کنید و به آن نمک اضافه کنید.

توجه داشته باشید بهتر است برنج را در ظرفی بزرگ خیس نمایید. تا در این هنگام برنج در اصطلاح خفه نشود و فضای کافی برای قد کشیدن را داشته باشد. توجه داشته باشید در هنگام خیساندن برنج نمک را فراموش نکنید. عدم استفاده از نمک باعث می شود برنج در هنگام پخت شفته شود. وابسته به تازگی و کهنگی برنج زمان خیساندن برنج متفاوت است. بعضی از برنج ها احتیاج دارند که از شب قبل خیس شوند و بعضی از برنج ها زمان کمی برای خیساندن احتیاج دارند. در برنج هایی که کهنه هستند هر چقدر میزان خیساندن برنج بیشتر باشد کیفیت نهایی کار نیز بهتر می شود. اما برنج هایی که تازه هستند را نمی توان مدت زمان زیادی خیس کرد. چرا که برنج خورد می شود و دیگر قابل استفاده نمی باشد.

نکات کلیدی جهت پخت برنج ایرانی

همانطور که در بالا تر نیز ذکر کردیم در هنگام تهیه برنج دقت کنید تا برنج یک دست و سفید باشد.

برنج کهنه دارای کیفیت بهتری است. در صورتی که قصد نگهداری برنج را دارید بهتر است در جای خنک، خشک و تاریک برنج را نگهداری نمایید.

اگر هنگامی که برنج در حالت کته قرار دارد احساس کردید برنج شور شده است از تکه های سیب زمینی بر روی آن استفاده نمایید. با این کار  نمک برنج را می گیرید. شوری برنج چاره ای ندارد اما کم نمکی در غذا چاره دارد. در نتیجه در هنگام طبخ برنج از نمک کمی استفاده نمایید.

اگر به دنبال قد کشیدن برنج هستید می توانید به آب در حال جوش که برنج درون آن قرار دارد چند تکه یخ اضافه کنید این کار باعث شوک دادن به برنج می شود. این کار را برای برنج کته هم استفاده نمایید. می توانید مقداری از آب برنج را خالی نمایید سپس چند تکه یخ به آن اضافه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر در مورد پخت برنج ایرانی، و خرید یک برنج ایرانی اعلا می توانید با مجموعه برنج آزمون به آدرس Berenjazmon.com در ارتباط باشید

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما