برنج اعلا ایرانی و چگونگی شناخت این برنج

شاید برایتان پیش آمده باشد که برنجی را خریداری کرده باشید و بعد از پخت متوجه شده باشید برنجی را که بابت آن هزینه سنگینی را پرداخت کرده اید از کیفیت خوبی برخوردار نیست و پولی که بابت خرید این برنج صرف کرده اید با کیفیت آن برابری نمی کند. در همین هنگام است که این سوال برایتان پیش می آید پس واقعا برنج اعلا ایرانی چه برنجی است؟ یک برنج ایرانی اعلا باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

نکات مهم درباره برنج

برای پاسخ دادن به سوال بالا باید به چند مورد دقت نمایید. در قدم اول باید مشخص کنید برنجی را که قصد مصرف آن را دارید دقیقا برای چه نوع طبخی قصد استفاده از آن را دارید. و یا شاید تحت عنوان دیگر بتوان اینگونه بیان کرد این برنج را برای چه کسانی می خواهید پخت نمایید؟

آیا قصد شما برای خرید این برنج مصرف آن در خانه می باشد و یا قصد استفاده از آن را در رستوران ها و مجموعه های تهیه غذا دارید؟

نکته ای که باید به آن توجه ویژه کنید کیفیت بالای برنج ایرانی در مقابل برنج های خارجی می باشد. حتی برنج های لاشه ایرانی به مراتب از برنج های درجه یک خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. در نتیجه اگر به دنبال خرید برنج هستید در ابتدا باید بدانید به دنبال چه نوع برنجی هستید. چرا که در کشور عزیزمان ایران به واسطه تنوع آب و هوایی، انواع مختلفی از برنج کشت و برداشت می شود. عده ای از خانواده ها به دنبال برنج معطر و خوش پخت هستند و عده ای دیگر به دنبال برنجی با قیمت متوسط و درجه کیفی متوسط هستند. در ایران برنج با تنوع بسیار کشت و برداشت می شود و پاسخگوی هر نوع نیازی می باشد. پس با خیال راحت می توانید خرید خود را انجام دهید.

نکات مهم درباره برنج

 

نکات مهم در هنگام خرید برنج اعلا ایرانی

غالبا برنج های با کیفیت محصول شهر های شمالی ایران می باشد. در هنگام خرید برنج باید به این نکته توجه کنید بودجه ای را که برای خرید برنج در نظر گرفته اید چه مقدار می باشد و دقیقا به دنبال چه نوع برنجی هستید. چرا که برنج های کشت شده در شمال کشور دارای تنوع بسیاری می باشند. و در هنگام خرید باید به مواردی دقت کنید که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

ظاهر برنج:

یک برنج درجه یک باید دارای ظاهر خوبی باشد. به طور مثال اگر به دنبال برنجی درجه یک هستید درون برنج نباید خبری از لاشه برنج باشد یعنی ظاهر برنج باید کاملا یک دست باشد. و درون برنج خبری از لاشه نباشد. مورد دیگری که باید به آن توجه کنید رنگ برنج می باشد. رنگ کل برنج باید یکسان باشد و اگر درون برنج رنگ های مختلف را رویت کردید به معنای وجود ناخالصی در برنج است.

عطر برنج:

توجه داشته باشید اگر به دنبال عطر در برنج هستید می توانید برای سنجش این عطر یک آزمایش راحت انجام دهید. چند دانه از برنج را درون دست بگیرید به آن بدمید. در همین هنگام باید متوجه عطر برنج شوید.

برنج اعلا ایرانی

 

قیمت برنج:

نکته دیگری که در هنگام خرید برنج باید به آن توجه داشته باشید این مورد است که برنج ها با نام یکسان دارای قیمت یکسان نیز نیستند. یعنی به طور مثال اگر به دنبال برنج هاشمی هستید این برنج در تمامی مغازه های سطح شهر قیمت یکسانی ندارند. هر برنج با توجه به طریقه کشت و کاری که بر روی آن انجام می شود دارای قیمت متفاوتی است.

پخت برنج:

و اما پخت برنج تنها زمانی مشخص می شود که درون قابلمه باشد. در نتیجه قبل از خرید عمده برنج حتما به مقدار کم برنج را خریداری کنید و طبخ نمایید و در صورتی که باب میلتان بود خرید آن را انجام دهید.

دلیل تفاوت برنج در مناطق مختلف

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این مورد است که نباید صرفا به دلیل محبوبیت و معروفیت یک منطقه، از خرید برنج در آن منطقه مطمئن باشید. چرا که در دو زمین در کنار هم و فاصله اندک برنجی متفاوت برداشت می شود. این تفاوت به علت خاک زمین، شیوه آبیاری و آب و هوای منطقه می باشد. در نتیجه در هنگام خرید برنج به این نکته توجه داشته باشید.

ویژگی ظاهری انواع برنج ایرانی

در ادامه به معرفی چند مدل از برنج های ایرانی اشاره خواهیم کرد.

برنج طارم و شکل ظاهری این برنج: این برنج یکی از خاص ترین برنج های ایرانی می باشد. همچنین این برنج دارای کیفیت بی نظیری است. این برنج در تنوع های بالایی کشت و کار می شود که در ادامه به ویژگی این برنج اشاره خواهیم کرد:

ری مناسب بعد از پخت

دانه های بلند برنج

پخت مناسب در برنج

عدم نیاز به مصرف کود شیمیایی در هنگام کاشت.

شکل ظاهری این برنج سفید مایل به کرم می باشد.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که میزان قد کشیدن برنج به عوامل بسیاری وابسته است. یکی از مهم ترین این عوامل خاک شالیزاری است که در آن قصد کشت و کار را دارید. همچنین مورد بعدی که در کیفیت برنج تاثیر گذار است استفاده و یا عدم استفاده از کود شیمیایی در برنج می باشد. عوامل دیگر نیز مانند مقدار آب مصرفی جهت آبیاری زمین و نور خورشید در کیفیت برنج طارم تاثیر گذار است.

نکته قابل ذکر میزان کهنگی و تازگی برنج می باشد. کهنه بودن برنج باعث پخت بهتر برنج و حفظ کیفیت برنج می شود. تازگی در برنج باعث وا رفتن برنج می شود و در نظر داشته باشید طبخ برنج تازه، کاری است دشوار.

در این مقاله به معرفی یکی از انواع برنج ایرانی پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات لازم را در خصوص این برنج و انواع آن کسب کرده باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر در مورد برنج اعلا ایرانی و بهترین برنج ایرانی خرید می توانید با مجموعه برنج آزمون به آدرس Berenjazmon.com در ارتباط باشید

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما